Psykodynamisk barn- och
ungdomspsykoterapi
Vad är psykodynamisk barn- och
ungdomspsykoterapi?
Det psykoterapeutiska arbetet utgår från
psykoanalytisk teori och modern utvecklingspsykologi. Exempelvis är
objektrelationsteori och anknytningsteori betydelsefulla då de
fokuserar på individens utveckling i samspel med viktiga andra.
Psykoterapeuten utgår från att det bakom symptom och beteenden som
barnet uppvisar kan finnas omedvetna fantasier, önskningar och
konflikter. Det barnet visar kan också vara reaktioner på händelser
som varit traumatiserande eller sammanhang som varit barnet
övermäktiga och som barnets omogna psyke inte klarat av att hantera.
Det kan också vara en lämplig behandling för barn med allvarliga
psykiska funktionshinder, där behandlingen inriktas på ett
uppbyggande av psykiska och kognitiva funktioner.
Psykoterapin anpassas alltid efter barnet eller
ungdomen och föregås av en noggrann bedömning av barnets resurser
och problem för att avgöra vilken behandling som är lämplig.
Föräldrarnas eller vårdnadshavarnas möjligheter att stödja en
terapeutisk behandling tas också med i bedömningen.
Vad är barn- och ungdomspsykoterapi bra för?
-
För att barnet eller ungdomen skall få
förståelse för sig själv och sin omvärld och få hjälp att skapa
sammanhang
-
För att undanröja hinder för den normala
utvecklingen
-
För att stärka barnets eller den unges
självbild
-
För att ge barnet/ungdomen redskap så att det
kan fungera bättre i relation till sin omgivning.
För vem är det bra?
För barn och ungdomar
-
som känner ängslan, ångest, starka
mindervärdeskänslor/låg själv känsla eller som är deprimerade
-
som har ett starkt aggressivt och destruktivt
agerande mot sig själv eller andra, och som visar någon form av
eget psykiskt lidande kring detta
-
med bristande anknytning som kan visa sig i
kontakt- och kommunikationssvårigheter
-
som visar symptom på psykisk ohälsa efter
traumatiska upplevelser
-
som har psykiska problem relaterade till
kronisk sjukdom, neuropsykiatriska- eller andra funktionshinder
-
som har psykologiskt betingade svårigheter
vad gäller inlärning eller motorik.
Ungdomsåren ställer särskilda krav på den växande
människan. Ungdomar utsätts för särskilda påfrestningar och
svårigheter som de kan behöva få prata om i psykoterapi. Det
centrala med inträdet i tonåren är att kroppen utvecklas och mognar
och att den psykiska utvecklingen på olika sätt måste hålla den
takten och bära vad den ”nya kroppen” signalerar. Kroppens
förändring och mognad sker parallellt med den psykiska förändringen.
Många ungdomar känner då inte igen sin kropp och humörsvängningar
vilket kan leda till stor oro över att vara psykiskt avvikande eller
sjuk.
Terapeutisk behandling kan då behövas
-
för att få en tydligare och tryggare
identitet under sin utveckling mot en alltmer självständig
individ
-
för att ges en andra chans till känslomässig
bearbetning av tidigare trauman som kan innebära att en positiv
ungdomsutveckling initieras innan vuxenlivet tar vid med nya
krav.
Hur går det till ?
Grundtanken i en psykodynamisk terapi med barn
och ungdomar är att en människa utvecklas i relation till såväl sina
inre förutsättningar som yttre förhållanden, i relation till
föräldrar, syskon, och omgivande samhälle. Dynamiken finns inom
individen: barnet/den unge reagerar på sin verklighet med känslor
och fantasier som i sin tur påverkar upplevelser, kognition,
beteenden och samspel.
Det generella målet i en psykodynamisk barn- och
ungdomsterapi är att undanröja inre, psykologiska hinder för normal
utveckling. Den terapeutiska behandlingen utgår från det
individuella barnet eller ungdomen och dess förutsättningar.
Barnets/den unges emotionella och kognitiva utvecklingsnivå, dess
medfödda styrkor och svårigheter samt personlighet och temperament
är faktorer som påverkar hur terapin utformas och vilka mål som
sätts för individen.
I en barnpsykoterapi arbetar terapeuten utifrån
förutsättningen att barnet uttrycker sig själv och sin problematik i
lek och relaterande till terapeuten och det är genom terapeutens
bemötande och samspel tillsammans med barnet som utveckling kommer
till stånd och bearbetning kan ske.
-
Vilka träffas och hur länge?
Barnpsykoterapi på psykodynamisk grund innebär ofta att barnet
träffar en terapeut och föräldrarna har en parallell
samtalskontakt, antingen med barnets terapeut eller med en egen
föräldraterapeut. I föräldraterapin erbjuds föräldrarna
möjlighet att arbeta med att förstå både barnet och dess
beteende samt sina egna känslor i förhållande till barnet. De
får även hjälp att hitta nya och mer adekvata förhållningssätt
till sitt barn och hjälp att anpassa dessa efter barnets
utveckling. Barnterapeuten får även viktig information om
barnets verklighet i hem, förskola och skola. Vanligen pågår en
behandling c:a ett–två år, men även kortare och längre terapier
förekommer. Under åren har även andra former av psykodynamiska
barnterapier vuxit fram. Korttidsterapi för barn är en sådan
form. Där träffar barnet terapeuten 10–20 gånger, med parallell
föräldrakontakt, och arbetar kring ett tydligt formulerat fokus.
Ibland kan gemensam föräldra–barnterapi vara att föredra. Den
psykodynamiska och utvecklingspsykologiska kunskapen finns med i
grunden men tonvikten läggs då ofta på direkt arbete med den
verkliga relationen mellan förälder och barn.
-
Ramar (d.v.s. i förväg bestämda
regler) är en viktig bas i psykodynamisk barnterapi. Barnet
träffar oftast terapeuten en till två gånger per vecka, samma
tider varje vecka och i samma rum. Ramarna är till för att skapa
en hållande miljö för barnet, där relationen till terapeuten kan
fördjupas utan att barnet ska behöva lägga energi på att
förhålla sig till eller oroa sig för förändringar.
-
Lek. Rummet är utrustat med utvalda
spel och sådant lekmaterial som stimulerar fantasin och barnets
kreativitet. Materialet används fritt på det sätt barnet väljer
för att bäst uttrycka sig. Mycket ofta sker leken genom att
barnet självmant initierar någon form av kontakt med terapeuten.
-
Terapeuten svarar på barnets lek och
relaterande utifrån den nivå som barnet befinner sig på. Det
innebär att själva handlingarna/interventionerna terapeuten gör
ser olika ut för olika barn. För vissa barn handlar det om en
bearbetning av specifika trauman där terapeuten finns med som en
följeslagare. Genom leken återupprepar barnet sina erfarenheter
och känslor från de traumatiska situationerna och får hjälp att
strukturera sina upplevelser och sitt tänkande kring det som
skett. Barnet kan därmed gå vidare med minnet av det
traumatiserande som en integrerad erfarenhet av något svårt men
som det ändå klarat av. För ett annat barn finns kanske
grundläggande brister på grund av sårbarhet eller
omgivningsfaktorer. Ofta finns kombinationer av dessa.
Terapeutens uppgift blir då att hjälpa barnet till vidare
utveckling av anknytningsförmågan och den inre psykiska
strukturen.
I psykodynamisk barnpsykoterapi används tolkningar ibland, men
mycket av arbetet sker genom leken i dess symboliska form, genom
terapeutens bemötande av barnet och genom andra former av
verbala interventioner.
-
Kontakter med skola/förskola. I
barnpsykoterapi har terapeuten ofta kontakt med barnets
förskola/skola tillsammans med föräldrarna. Barnen är då
informerade och får komma med synpunkter på vad som ska tas upp.
I vissa fall är det bättre att kontakten med skolan istället
sker via föräldraterapeuten då det är viktigt att barnets
integritet beaktas.
Ungdomspsykoterapi är en egen terapiform.
Tonåringen befinner sig i en utveckling (konflikten mellan
självständighet och beroende) och kan både längta efter och skrämmas
av en kontakt med och en relation till en ny vuxen. För ungdomar som
inte längre har leken som uttrycksform får samtalet en allt större
betydelse. Men terapeuten har en mer aktiv hållning och ett mer
personligt förhållningssätt än i vuxenpsykoterapi.
Tonåringar kan gå i både långa och kortare
individualkontakter av psykodynamisk inriktad terapi. Längden kan
vara svår att avgöra från början men kan bestämmas i samråd efter
ett antal inledande orienterande samtal.
Kontakten med föräldrar varierar beroende på
tonåringens ålder och svårigheter. Yngre tonåringar kan behöva ha en
behandling där föräldrarna medverkar antingen i en parallell
samtalskontakt eller deltar i vissa i förväg uppgjorda samtal.
Vid behov kan även psykoterapeuten ha kontakt med
skolan tillsamman med tonåringen och föräldrarna.
Vilka krav ställs på familjen?
-
Att möjliggöra för barnet/ungdomen att komma
till de avtalade tiderna
-
Att utgöra det stöd barnet/ungdomen behöver
för att kunna genomföra terapin
-
Att föräldrarna parallellt har en
kontinuerlig samtalskontakt, alternativt för äldre, ännu
omyndiga ungdomar, att de ändå ger sitt godkännande till
terapin.
I de fall barnet inte bor hos sina föräldrar
ställs dessa krav på barnets dagliga vårdnadshavare.
Var kan man få barn och ungdomspsykoterapi? Vad
kostar det?
-
Inom den offentliga barn- och
ungdomspsykiatriska verksamheten (BUP) är all behandling
kostnadsfri
-
Vid Ericastiftelsen i Stockholm, avgiftsfritt
-
Hos privatpraktiserande barn- och
ungdomspsykoterapeuter betalar man själv till terapeuten.
Terapeuterna kan nås via bl.a. Riksföreningen
PsykoterapiCentrum. I vissa fall kan behandlingen bekostas av
olika bidrag/anslag hos de psykoterapeuter som har avtal med
kommun eller landsting.
Oavsett vårdgivare sker alltid en individuell
bedömning innan ställningstagande till behandling sker, om
psykodynamisk barn- respektive ungdompsykoterapi är den lämpligaste
behandlingsmetoden, i just detta skede.
Utbildning
Utbildningen av legitimerade psykoterapeuter med
inriktning på barn- och ungdomspsykoterapi sker sedan många år vid
Ericastiftelsen i Stockholm. Vid universiteten i Göteborg, Linköping
samt i Umeå erbjuds numera också utbildning i barn- och
ungdomspsykoterapi. Den legitimationsgrundande utbildningen består
av en treårig påbyggnadsutbildning (60 poäng) efter grundläggande
psykoterapiutbildning som i sin tur omfattar 1½–2 års studier.
Flertalet legitimerade psykoterapeuter har grundutbildning som
psykolog, läkare eller socionom. |